رشد شخصی, رشد کسب و کار, همه دسته بندی ها

چگونه انگیزه پیدا کنیم

[av_textblock size=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” font_color=” color=” id=” custom_class=” av_uid=’av-koki0ggr’ admin_preview_bg=”]
چگونه انگیزه پیدا کنیم؟

شاید این سوال خیلیا باشه

آیا انسان‌های موفق لزوما افرادی هستند که از سطح دانش بسیار بالایی برخوردارند؟

یا مهارت‌های منحصر به فرد و استعدادهای خارق الهاده ای دارند؟

چه چیزی در موفقیت آنها نقش داشته است؟

این جمله رو از من به یادگار داشته باشید

عدم موفقیت یک فرد در زندگی، نداشتن استعداد یا مهارت نیست بلکه مهم‌ترین چیزی که یک انسان در زندگی به آن نیاز دارد، داشتن انگیزه است

.بسیاری از ما به بحث انگیزه علاقه‌ داریم ،افراد زیادی هم با چالش بی انگیزه بودن دارن  دست و پنجه نرم می‌کنند.اما به خوبی می‌دانیم که ما همیشه  بی انگیزه نیستیم بلکه معمولاً احساس می‌کنیم برای فعالیت یا هدفی که مد نظرمان است، به اندازه‌ی کافی انگیزه نداریم.

با مطالعه زندگینامه افراد سرشناش و موفق با مواردی برمی‌خوریم که آنها نه تنها افراد باهوش و خارق‌العاده‌ای نبوده‌اند بلکه زندگی بسیار معمولی و شرایط نه چندان مناسبی برای پیشرفت و موفقیت داشته‌اند.

اما انگیزه چیست ؟

انگیزه یک یا مجموعه‌ای از عوامل است که فرد را به سمت انجام کاری هدایت می‌کند

انواع انگیزه‌ها

انگیزه یکی از اصلی‌ترین دلایل ما برای انجام کار‌ها‌ست. ما برای انجام هر کاری مانند فعالیت‌های روزمره، سرِ کار رفتن (و … انگیزه‌ای داریم. انگیزه‌ها دو دسته‌اند: انگیزه‌های درونی (ذاتی و باطنی) و انگیزه‌های بیرونی (خارجی)

. انگیزه در دو بعد احساسی و عملی بررسی می‌گردد. ما نباید انگیزه و اشتیاق را یکی بدانیم چرا که انگیزه میل انجام است و اشتیاق هیجان است. مهم نیست پای کدام یک از انواع انگیزه در میان است؛ ما برای زندگی کردن به انگیزه نیاز داریم. ما همواره برای حرکت کردن، جلو رفتن و پیشرفت کردن به انگیزه نیاز داریم. وقتی آن‌چنان خسته‌ایم که نایِ برداشتن حتی یک قدم را هم نداریم، این انگیزه است که ما را به جلو هُل می‌دهد.

انگیزهٔ درونی قدرتمند‌تر از انگیزهٔ بیرونی

به این جمله خوب فکر کنید که «من می‌خواهم» چه تفاوتی با «من مجبورم» دارد ؟

پژوهش‌های فراوانی نشان می‌دهند قدرت انگیزه‌های درونی بسیار بیشتر از انگیزه‌های بیرونی است. این موضوع به‌ویژه دربارهٔ انگیزه‌های پایدار صادق است… این دو‌گانگی بیشتر از هر جا در شغل شما پیش می‌آید!

فرض کنید هر روز با بی‌میلی به محل کار می‌روید و هنوز به محل کار نرسیده، هول‌و‌ولا تمام وجود‌تان را در بر گرفته است! با این اوصاف چه لذتی از کار‌کردن می‌برید؟

چه تاثیری روی بهره وری و اثر‌بخشی شما خواهد گذاشت ؟

کیفیت کار‌تان چطور؟

جواب این سؤالات روشن است!

شما قطعا به این زودی‌ها کارمند نمونهٔ ماه نخواهید شد

سوال مهم: مهارت مهم‌تر است یا انگیزه ؟

شخصی که انگیزه‌ بالاتری دارد و تلاش بیشتری می‌کند، در مقایسه با کسی که مهارت بالایی دارد شانس بیشتری برای موفقیت خواهد داشت.

انگیزه‌ بالا باعث می‌شود که فرد انرژی بیشتری صرف هدف خود بکند و این انرژی و تلاش است که باعث می‌شود به آرامی به هدف نزدیک شود و ضمن کسب انگیزه بیشتر بتواند به مرور به کسب مهارت بپردازد و تجربه بیشتری کسب کند.

اگر زمانی قصد انجام کاری را دارید  اما مدام برای شروع کردن آن را به بعد موکول میکنید ، بهترین راه این است که با تلاش و فشار به خود به هر قیمتی، شروع به انجام آن کار حتی انجام مقدار کوچکی از آن کنید و قدم‌های کوچکی در این مسیر و در راستای رسیدن به هدف خود بردارید.

موفقیت‌های کوچک در این مسیر به شما در ایجاد انگیزه کمک خواهد کرد و سبب ادامه راه می‌شود.»

8 راه برای افزایش انگیزه :

1.خرد کردن هدف‌ها به هدف‌های کوچکتر

وقتی هدف‌‌های بزرگی در سر دارید ، گاهی مسیر طولانی رسیدن به آن و یا بزرگی و سختی آن هدف، شما را برای رسیدن به هدفتان مایوس  می‌کند پس یکی از راه‌های افزایش انگیزه این است که هدف‌های بزرگ خود را به لیست کوچک‌تری از هدف‌های قابل دستیابی راحت‌تر و سریع‌تر تبدیل کنید.

مثلا هدف میلیاردر شدن خود را به هدف‌‌های کوچکترتقسیم کنید

مثل :پیدا کردن کار مناسب، شروع کسب‌و‌کار شخصی، گسترش کسب‌و‌کار و در نهایت مسیر میلیاردر شدن

2.اهدافتان را همیشه جلوی چشم خود نگه دارید: 

چسباندن اهداف  روی دیوار، ثبت روی دسکتاپ کامپیوتر شخصی یا بک گراند گوشی و…  و هر کاری که باعث یاداوری اهداف به شما میشه استفاده کنید این روش بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

3.برای داشتن انگیزه روی “امروز” تمرکز داشته باشید: 

فکر کردن به گذشته و نگرانی آینده فقط سرعت حرکت شما را کند میکند  و تمرکز شما را بر حال و اکنون کم می‌کند. عادت کنید روی امروز و کارهای امروز تمرکز کنید-از دیروز درس بگیرید و به اینده امیدوار باشید

4.به خودتان استراحت و تعطیلات بدهید:

گاهی برای کسب انرژی مجدد و بازیابی سطح انگیزه و خلاقیت نیاز به یک استراحت کوتاه دارید – این استراحت میتواند یک پیاده روی ساده باشید یا تعطیلات کوتاه مدت یک یا دو روزه و قراردادن آن  در برنامه‌های ماهیانه خود

5.نظم شخصی در کار و زندگی: 

کارهایی نظیر ظاهر مناسب در محل کار و اتاق خواب منظم شما را از آشفتگی دور می‌کند و انگیزه را همیشه زنده نگه می‌دارد

.باور نمیکنید ؟ کافیه امتحان کنید

 6.ازخودتان بپرسید چرا؟

اگر خودتان را به انجام کاری وادار کنید که به نظرتان کسالت‌آور است، این تمرکز اجباری تأثیری در جذاب‌تر شدن کاری که انجامش می‌دهید، نخواهد داشت. پس اگر کاری را انجام می‌دهید که مورد علاقه‌تان نیست و جذب‌تان نمی‌کند، اندکی به خودتان فرصت بدهید و سعی کنید بفهمید چرا باید خودتان را برای انجام کاری که ترغیب‌تان نمی‌کند، به زحمت بیندازید. باید دلیلی پیدا کنید تا کارِ در دست انجام را برای‌تان جذاب‌تر کند. اما اگر فکر کردید و به هیچ دلیل واضحی نرسیدید، پس شاید بهتر باشد از انجام کار مورد نظر دست بکشید.

7. برای پنج دقیقه‌ آن را انجام دهید

فقط برای پنج دقیقه شروع به کار کنید. همین پنج دقیقه کافی است تا استارت کار زده شود.فقط شروع کنید تا انگیزتان برای ادامه راه با شما همراه شود

۸. روزتان را با برنامه شروع کنید

برنامه ریزی روزانه داشته باشید. صبح‌ها زود از خواب بیدار شوید و سعی کنید همه‌ی کارهای مهمی را که باید انجام بدهید، برای ساعات ابتدایی روز برنامه‌ریزی کنید. وقتی همه‌ی کارهای مهم‌تان را در آغاز روز به سرانجام برسانید، برای انجام کارهای دیگری که در ادامه‌ی روز باید انجام بدهید نیز نیرو خواهید گرفت.
[/av_textblock]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *