تولید محتوا, دیجیتال مارکتینگ, رشد کسب و کار, همه دسته بندی ها

همه چیز درباره متاورس

[av_textblock size=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” font_color=” color=” id=” custom_class=” av_uid=’av-kztjglw7′ admin_preview_bg=”]
«متاورس» از ترکیب دو کلمه «Meta» به معنی «فرا» و «Universe» به معنی «جهان» تشکیل شده است که روی هم معنی «فراتر از جهان» می‌دهد .متاورس در ساده‌ترین تعریف، دنیایی مجازی موازی با دنیای فیزیکی و واقعی است. اصلا نیازی نیست به چیزی پیچیده فکر کنید. فقط تصور کنید که مثلا در بازی‌های سه بعدی حضور دارید و به جای اینکه از دکمه برای دست زدن و ضربه زدن به چیزی استفاده کنید، دست خودتان را به آن‌ می‌زنید.

فعلا در فضای سه بعدی فقط حس‌های بینایی و شنوایی درگیر هستند ولی ممکن است سایر حس‌ها هم درگیر شوند. مثلا لامسه و بویایی. اینجا است که همه چیز خیلی هیجان‌انگیزتر می‌شود.

با گسترش علم و تکنولوژی، بسیاری از فعالیت‌های روزمره در دنیای واقعی، در متاورس قابل انجام خواهد بود و در سال‌های آینده به احتمال زیاد چرخه فعالیت‌های انسان‌ها به شدت تغییر خواهد کرد

مارک زاکربرگ که با تغییر نام فیسبوک به متا تلاش کرده رنگ و بویی جدی‌تر به این دنیا بدهد، تعبیری ساده‌تر از متاورس را ارائه می‌کند

«متاورس مجموعه‌ای از فضاهای مجازی محسوب می‌شود که می‌توان در آن‌ها  افرادی را که در یک فضای فیزیکی در کنار یکدیگر نیستند، گرد هم جمع  و بین آنها رابطه برقرار کرد.»

واژه متاورس از کجا آمده است؟

واژه متاورس برای نخستین بار در رمان علمی تخیلی «سقوط برف» (Snow crash) اثر «نیل استیونسن» (Neal Stephenson) که در سال ۱۹۹۲ نوشته شده، ابداع و بیان شده است. در این رمان انسان‌ها به‌عنوان آواتارهای قابل‌برنامه‌ریزی با یکدیگر و همچنین با عامل‌های نرم‌افزاری در یک محیط مجازی سه‌بعدی که در حقیقت استعاره‌ای از دنیای حقیقی است، تعامل برقرار می‌کنند. در حقیقت استیونسن از این واژه برای توصیف نسل جدیدی از اینترنت بر پایه واقعیت مجازی استفاده کرده است.

متاورس خلق‌شده توسط استیونسن به عنوان یک محیط شهری با جاده‌ای به عرض ۱۰۰ متر برای مخاطبین توصیف شده است. این ملک مجازی به گروهی تخیلی تعلق دارد و امکان خریداری آن توسط سایر افراد و همچنین ساخت‌وساز در آن امکان‌پذیر است.

در محیطی که در این رمان ترسیم شده است، کاربران می‌توانند با استفاده از وسیله‌ای شبیه به عینک ایمنی مجهز به یک نمایشگر واقعیت مجازی باکیفیت وارد دنیای متاورس شوند و آن را از دیدگاه اول‌شخص تجربه کنند. استیونسن در رمان خود ما را با موجوداتی شبیه به موجودات افسانه‌ای آشنا می‌کند که همیشه با متاورس در ارتباط هستند.

در متاورس رمان سقوط برف افراد می‌توانند در غالب آواتارها به هر شکلی که دوست دارند ظاهر شوند؛ بنابراین شاید منشأ ایده استفاده از آواتارها در متاورس همین رمان باشد. تنها محدودیت ایجاد شده برای آواتارهای ساکن دنیای مجازی رمان، ارتفاعی است که می‌توانند در آن رفت‌وآمد کنند. ساکنان این دنیای مجازی می‌توانند درست مانند انسان‌های دنیای واقعی این طرف و آن طرف بروند یا از وسایل نقلیه استفاده کنند. جالب است بدانید که استیونسن در دنیای مجازی خود منوریلی با ایستگاه‌های مختلف را نیز قرار داده است.

هرکسی می‌تواند در متاورس باشد؟

خوشبختانه محدودیتی برای حضور افراد مختلف در متاورس نیست و هر کس می‌تواند آزادانه و در هر زمانی و از هر مکانی که می‌خواهد، در آن حضور پیدا کند. در حقیقت کاربران متاورس با محتوا و تجربه‌ای که ارائه می‌دهند، این دنیای مجازی را می‌سازند و در واقع Metaverse بین آن‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود.

ورود به این دنیای مجازی حتی با گوشی هم امکان‌پذیر است. شما می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن موبایل Sensorium Galaxy از برخی قابلیت‌های حضور در متاورس با استفاده از گوشی بهره‌مند شوید. توسعه‌دهندگان این اپلیکیشن آواتارهایی با استایل و شخصیت‌های متفاوت ایجاد کرده‌اند که با استفاده از هوش مصنوعی کنترل می‌شوند. کاربران می‌توانند از طریق ویدیوهای تعاملی یا چت کردن با آن‌ها ارتباط برقرار کنند. این آواتارها با برخورداری از قابلیت‌های هوش مصنوعی پیشرفته حتی می‌توانند در مورد موضوعات پیچیده بحث کنند و با انسان وارد مباحثه‌ای طولانی و بدون محدودیت شوند

آواتارهای ایجاد شده در این اپلیکیشن قابلیت انجام برخی از حرکات نیز را دارند و شما می‌توانید با بهره‌مندی از فناوری واقعیت افزوده، آن‌ها به دنیای واقعی نیز بیاورید و با آن‌ها محتواهای جالبی بسازید؛ البته لازم به ذکر است برای کسب تجربه واقعی فراگیر متاورس و غرق شدن در آن، ابزاری مثل هدست واقعیت مجازی و عینک هوشمند واقعیت افزوده نیز داشته باشید.

با استفاده از هدست‌های واقعیت افزوده می‌توانید بدون هیچ گونه محدودیتی با آواتارها ارتباط برقرار کنید. به لطف استفاده از عینک‌های واقعیت افزوده نیز می‌توانید آواتارها را در دنیای واقعی در کنار خود داشته باشید تا بتوانید واقعیت ترکیبی را تجربه کنید. همان‌طور که می‌دانید پاندمی ویروس کرونا در سراسر جهان حضور فیزیکی افراد در کنار یکدیگر را با محدودیت‌هایی مواجه کرده است. متاورس می‌تواند ابزار بسیار خوبی برای ایجاد ارتباط مجازی بدون محدودیت و مشکل افراد با یکدیگر باشد. شما می‌توانید به لطف آواتارها از بودن در کنار وجود مجازی شخص موردنظر خود بدون نگرانی در مورد از احتمال ابتلا به کرونا، لذت ببرید.

چگونه وارد متاورس شویم؟

برای کسب تجربه واقعی از متاورس ابتدا باید ابزاری مثل هدست واقعیت مجازی، عینک هوشمند واقعیت مجازی و اینترنت پرسرعت را در اختیار داشته باشید. برای ورود به محیط دنیای متاورس، خرید زمین در آن و انجام معامله در آن باید مراحلی را طی کنید که به شرح زیر هستند:

  1. انتخاب یک پلتفرم متاورس مثل پلتفرم‌های The Sandbox یا Decentraland
  2. انتخاب یک کیف پول رمز ارز یا سخت‌افزاری (در صورت تمایل برای انتخاب کیف پول دیجیتال می‌توانید از یک کیف پول دیجیتالی مبتنی بر مرورگر یا کیف پول موبایل استفاده کنید؛ در صورت انتخاب کیف پول مبتنی بر مرورگر با مشکلات کمتری مواجه می‌شوید؛ البته مسلماً کیف‌های پول دیجیتال سخت‌افزاری امنیت بیشتری دارند)
  3. ایجاد کیف پول: در هنگام ایجاد کیف پول پس از ایجاد حساب کاربری و وارد کردن رمز عبور موردنظر خود، ۱۲ کلمه به شما نمایش داده می‌شود که باید آن‌ها را یادداشت و در مکانی امن نگهداری کنید. در صورت فراموشی رمز عبور تنها راه دسترسی مجدد به کیف پولتان وارد کردن این کلمات است.
  4. متصل کردن کیف پول به بازار پلتفرم انتخاب‌شده: برای انجام این کار نیز باید یک حساب کاری در بازار مجازی پلتفرم موردنظر خود ایجاد کنید. پس از ایجاد حساب کاربری باید آدرس ایمیل و نام مستعار خود را نیز وارد کنید.
  5. انتقال رمزارز: پس از متصل کردن کیف پول رمز ارز به بازار پلتفرم متاورس، باید یکی از رمزارزهای دیجیتالی موردپذیرش پلتفرم موردنظر خود را خریداری و به کیف پولتان منتقل کنید. معمولاً در صرافی‌های رمزارز آنلاین نحوه انتقال ارز خریداری‌شده به کیف پول توضیح داده شده است. در غیر این صورت با جستجویی ساده در اینترنت می‌توانید با نحوه انجام این کار آشنا شوید.
  6. خرید زمین: پس از خرید ارز دیجیتالی و انتقال آن به کیف پول‌تان، به‌راحتی می‌توانید قطعه زمین دیجیتالی موردنظرتان را از روی نقشه پلتفرم انتخاب کنید و آن را بخرید
  7. ایجاد آواتار: برای ایجاد آواتار می‌توانید از وب‌سایت ساخت آواتار سه‌بعدی spatial استفاده کنید. برای استفاده از خدمات این وب‌سایت تنها کافیست یک حساب کاربری در آن ایجاد کنید و سپس با گرفتن عکسی باکیفیت از خود در شرایط نوری مناسب، آواتار باکیفیتی برای خودتان ایجاد کنید. سپس پلتفرم هوش مصنوعی وب‌سایت به آواتار شما جان می‌بخشد و به این صورت نسخه‌ای مجازی از شما ایجاد می‌کند.

لازم به ذکر است شما می‌توانید ظاهر آواتارتان را درست مطابق میل‌تان سفارشی‌سازی و لباس دلخواه برای او ایجاد کنید. جالب است بدانید که با ورود به دنیای متاورس می‌توانید از تفریحات سرگرم‌کننده‌ای مثل شرکت در رویدادها و کنسرت‌های مجازی و انجام بازی‌های متاورس لذت ببرید.

کاربرد متاورس چیست؟

در این بخش مهم‌ترین کاربردهای Metaverse در حوزه‌های مختلف را به‌صورت ساده و خلاصه بیان می کنیم

پزشکی و سلامت

به‌عنوان‌مثال با متاورس می‌توان از طریق یک پیراهن یا هدست واقعیت مجازی افزوده آناتومی داخل بدن انسان را برای اهداف آموزشی به دانش آموزان و دانشجویان نمایش داد. همچنین می‌توان برای شبیه‌سازی جراحی‌ها و نمایش آن‌ها به بیماران قبل از انجام عمل جراحی واقعی، از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده یا ترکیبی از هردو استفاده کرد.

علمی و آموزشی

افراد می‌توانند برای برگزاری جلسات مجازی خود از متاورس بهره‌مند شود و این فناوری محیطی را برای آن‌ها فراهم می‌کند که با حضور در آن حتی برای چند لحظه هم که شده، تصور می‌کنند واقعاً در کنار یکدیگرند و می‌توانند بدون هیچ گونه مشکلی با یکدیگر تعامل داشته باشند. در ضمن با کمک واقعیت افزوده و واقعیت مجازی می‌توان هر مکان و فضایی را شبیه‌سازی کرد تا دانش‌آموزان و دانشجویان حضور خود در آن مکان را احساس کنند و حتی امکان برقراری ارتباط مستقیم آن‌ها با شخصیت‌های علمی و بحث با آن‌ها را نیز فراهم کرد.

بازی و سرگرمی

اگر به دنیای بازی علاقه‌مند باشید، حتماً می‌دانید که غول‌های بزرگ دنیای بازی یعنی مایکروسافت و سونی در حال ساخت و توسعه نسخه واقعیت مجازی نسخه‌های مختلف بازی‌های محبوب و هیجان‌انگیز در ژانرهای مختلف مثل Call of Duty ،Resident Evil و Microsoft Flight Simulator هستند که تجربه فراگیر متفاوتی را برای گیمرها به ارمغان می‌آورند. واقعیت افزوده نیز به دنیای بازی‌سازی پا گذاشته است و بدون تردید بازی PokemonGo یکی از شاخص‌ترین و جنجالی‌ترین بازی‌های واقعیت افزوده محسوب می‌شود.

واقعیت ترکیبی که در حقیقت ترکیبی از واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و دنیای واقعی است و به‌نوعی کامل‌ترین شکل متاورس محسوب می‌شود، در برخی بازی‌های واقعیت مجازی مثل Audica و Beat Saber و Dead & Buried پیاده‌سازی شده است. ایجاد آواتارهای دیجیتالی شخصیت‌ها و افراد واقعی در بازی‌ها را نیز می‌توان یکی از کاربردهای جالب متاورس در صنعت بازی دانست.

گردشگری

مسلماً تمام افراد علاقه‌مند به سفر و گردشگری، توانایی مالی، جسمی یا فرصت بازدید از تمام مکان‌های موردعلاقه خود را ندارند؛ اما می‌توانند با بهره‌مندی از هدست‌های واقعیت مجازی سفری مجازی به مقاصد مختلف داشته باشند یا با بهره‌مندی از واقعیت افزوده بخش‌هایی از مکان‌هایی را که علاقه‌مند به بازدید از آن‌ها هستند، در دنیای واقعی در کنار خود ببینند.

نظامی

از دیگر کاربردهای متاورس می‌توان به استفاده از آن در حوزه نظامی برای تشخیص موقعیت مکانی سربازان خودی و نیروهای دشمن با استفاده از فناوری واقعیت افزوده و واقعیت مجازی از طریق فناوری Tactical Augmented Reality اشاره کرد.

فروش املاک

شبیه‌سازی مجازی خانه یا ملک با بهره‌مندی از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده جهت نمایش چنین مکان‌هایی توسط مشاوران املاک به مشتریانشان نیز می‌تواند یکی از کاربردهای متاورس باشد. با این روش می‌توان ماکتی مجازی از یک مکان تهیه کرد و بازدیدکننده می‌تواند جزئیات را کامل و با وضوح بالا ببیند.

تربیت نیروی انسانی ماهر

با استفاده از واقعیت مجازی می‌توان آن دسته نیروهای انسانی را که قرار است در محیط‌های کاری پرخطری مشغول به کار شوند، در محیطی شبیه‌سازی‌شده مشابه محل کار آینده خود آموزش داد تا احتمال وقوع حوادث آسیب‌زننده جبران‌ناپذیر به صفر یا حداقل به کمترین میزان ممکن برسد.

آیا می‌توان در متاورس کسب درآمد کرد؟

متاورس می‌تواند زمینه کسب درآمد در حوزه‌های مختلفی که امکان بهره‌مندی از توانایی‌های بالقوه این فناوری در آن‌ها وجود دارد را به‌راحتی فراهم کند. به‌عنوان‌مثال شما می‌توانید با خرید زمین Metaverse در کوتاه‌مدت یا حداکثر میان‌مدت سود قابل‌توجهی را به دست آورید. حتی می‌توان با دلالی و اجاره ملک در این فضای مجازی نیز درآمد خوبی به دست آورد. همچنین می‌توانید با مدیریت بخش‌های مختلف متاورس مثل سالن‌های برگزاری کنسرت‌های مجازی نیز کسب درآمد کنید. در ضمن شما می‌توانید با فروش سایر دارایی‌های دیجیتال خود و تبدیل رمز ارز حاصل از فروش آن‌ها به ارز رایج، درآمد بالایی را به دست بیاورید.

سایر حوزه‌هایی که می‌توان در آن‌ها با بهره‌مندی از توانایی‌های بالقوه متاورس کسب درآمد کرد، شامل موارد زیر می‌شود:

مد

فعالان عرصه مد می‌توانند با طراحی لباس‌های مجازی یا آیتم‌های مجازی مورداستفاده برای سفارشی‌سازی ظاهر آواتارها در قالب مجموعه NFTها، درآمد خوبی به دست آورند.

آموزش

پلتفرم‌های آموزش مجازی و آنلاین می‌توانند به بستر خوبی برای درآمدزایی تبدیل شوند؛ زیرا هر فردی از فضای آموزشی شخصی‌سازی‌شده بر اساس نیازهای خود و همچنین امکان بالا بودن میزان تعامل در چنین فضایی، استقبال می‌کند و حاضر است برای بهره‌مندی از آن هزینه کند.

توجه ویژه به توانایی‌های بالقوه متاورس در حوزه تجارت، گردشگری مجازی و بازی نیز می‌تواند درآمد سرشاری را به ارمغان بیاورد؛ زیرا هدست‌های واقعیت مجازی و عینک‌های واقعیت افزوده که استفاده از آن‌ها برای کسب تجربه واقعی دنیای متاورس ضروری است، گجت‌های گران‌قیمتی محسوب می‌شوند و فروش آن‌ها درآمد زیادی را به دنبال دارد.

آینده متاورس چیست؟

متاورس فناوری کاملاً نوپایی محسوب می‌شود و به دلیل برخورداری از توانایی‌های بالقوه متعدد آینده روشنی دارد. در حال حاضر غول‌های فناوری مثل متا و مایکروسافت توجه ویژه‌ای به این فناوری دارند. از تصمیمات ویژه متا برای پیشرفت در حوزه متاورس در آینده می‌توان به خرید شرکت‌های تولیدکننده قطعات هدست‌های واقعیت مجازی، شرکت‌های نرم‌افزاری فعال در حوزه واقعیت مجازی و استودیوهای بازی‌سازی فعال در حوزه ساخت بازی‌های واقعیت مجازی اشاره کرد. شرکت «ایمجین اپتیکس» (ImagineOptix) یکی از این شرکت‌ها محسوب می‌شود.

متا شرکت «اسکیپ» (Scape) که در حوزه تبدیل ویدیو و عکس به نقشه‌های سه‌بعدی جهت استفاده از نقشه‌ها در پتلفرم‌های واقعیت افزوده فعالیت می‌کند، یکی دیگر از تصمیمات شاخص این شرکت برای پیشرفت در حوزه متاورس است.

مایکروسافت نیز با خرید شرکت اکتیویژن بلیزارد به قیمت ۶۸.۷ میلیارد دلار قصد دارد در زمینه استفاده از از قابلیت‌های متاورس در حوزه بازی‌سازی پیشرفت کند و نسخه‌های واقعیت مجازی بازی‌های محبوبی نظیر Call of Duty را تهیه کنند.

از سوی دیگر دو غول تراشه‌سازی یعنی اینتل و انویدیا ظاهراً به حوزه متاورس علاقه‌مند شده‌اند و گسترش استفاده از متاورس به سود این شرکت‌ها و سایر شرکت‌های مطرح در زمینه تراشه‌سازی مثل سامسونگ است؛ زیرا پیشرفت Metaverse نیازمند بهره‌مندی از تراشه‌های قدرتمند با قدرت پردازشی بالاست و استفاده از این فناوری به رشد صنعت تراشه‌سازی هم کمک می‌کند.

از میان محتمل‌ترین اتفاقات در آینده متاورس می‌توان به ایجاد مراکز خرید متاورس اشاره کرد. در حال حاضر برندهای مطرح در حوزه پوشاک، کیف و کفش و سایر کالاهای مصرفی مشابه مثل نایکی، گوچی، بالینسیاگا و لویی ویتون در حال فروش لباس‌ها و کیف‌های الکترونیکی هستند.

در ضمن در آینده، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده مرزهای میان واقعیت و تخیل را در بازی‌های هیجان‌انگیز برمی‌دارند یا حداقل این مرزها را کمرنگ می‌کنند تا تجربه بازی کاملاً متحول شود. همچنین متاورس می‌تواند در آینده نیاز به مکان‌های فیزیکی برای آموزش و کار را تا میزان بسیار زیادی کاهش دهد و یا حتی چنین نیازی را برطرف کند.
[/av_textblock]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *