رشد شخصی, رشد کسب و کار, همه دسته بندی ها

بایدها و نبایدهای شغل دوم

[av_textblock size=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” font_color=” color=” id=” custom_class=” av_uid=’av-kok69j2n’ admin_preview_bg=”]
بایدها و نبایدهای شغل دوم

راه اندازی یک کسب و کار به عنوان شغل دوم  ، در کنار دلچسب بودنش میتونه بسیار خطرپذیر هم باشه !

شاید شما هم جز اون دسته از افرادی باشید که فکر میکنن هرچقدر سرمایه بیشتری داشته باشن میتونن توی کارشون موفق تر ظاهرشن ، ولی این دیدگاه تا زمانی درسته که شما مهارت و تخصص و مخصوصا تجربه کافی برای ادامه مسیر رو داشته باشید و بدونید که فقط شروع مهم نیست !

بلکه ادامه دار بودن و به قول معروف روی غلتک افتادن اون کاره که مهمه و باید بدونید که هر چه قدر سرمایه بیشتری برای کارتون صرف کنید میزان ریسک شما بالاتر میره  و اینطور نیست که هر چقدر سرمایه بیشتری توی کارتون تزریق کنید آمار موفقیتتون هم بالاتر بره ، چون بدون مهارت و تخصص انجام این کار میتونه براتون شکست جبران ناپذیری  رو به بار بیاره !

یکی از اشتباهاتی که افراد قبل از راه اندازی کار جدیدشون انجام میدن اینه که به امید به درامد رسیدن سریع کار دومشون ، کار ثابت یا قبلی خودشون رو رها میکنن .

سوال : اگر کارجدید شما بر اساس تغییر شرایط و هر جریان غیر قابل پیش بینی دیگه ، طبق بررسی هایی که انجام دادید به درامد نرسید چطور ؟

نگه داشتن شغلِ اول،  بهترین روش برای تازه‌کارهاست که بتونن از پس تامین مخارج و هزینه های راه اندازی شغل دوم بر بیان .

باید برای طی این مسیر پر پیج و خم خودتون رو کاملا آماده کنید . نظم ، دیسیپلین ، سخت کوشی و تلاش مواردی هستن که بدون اونها رسیدن برای به یک امر محال تبدیل میشه !

اگر حاضر نباشید فداکاری کنید ،کسب‌ وکار جدید شما  با شکست روبرو میشه، حالا چه کار اولتون رو  نگه داشته باشید و چه رهاش کرده باشید.

6 راهکار برای موفق شدن در شغل دوم

قناعت کنید

راه اندازی  یک کسب‌ وکار در ابتدا برای پولساز شدن،  خودش به پول نیاز داره  (حتی اگر پول هم لازم نباشه، حتما  زمان زیادی رو از شما میگیره )

چون بعضی از کسب‌وکارهای کوچیک سال‌ها زمان میبرن تا به سود دهی برسن !

حقیقت ماجرا اینه که درصد بالایی از استارت آپ ها بخاطر کمبود موجودی با شکست روبرو میشن . حتی اگر پول هم ،عامل زمین خوردنشون نباشه ، مشکلات مزمن مالی منجر به تصمیم گیری های  بلندمدت نادرستی  میشن .

اگر این فکرو دارید که پس اندازتون باعث شه از اون شرایط اولیه و پیچ و خم ها رد شید، بشدت  در اشتباهید ! چون نباید از پس اندازتون برای امور پیش پا افتاده استفاده کنید ، بلکه باید خرده‌ خرج های غیرضروری‌ رو  از مخارجتون حذف کنید و قبل از شروع کسب و کار جدید کاملا قید خرج های اضافیتون رو بزنید !

روی کار فعلی بیشتر انرژی بزارید

وقتی از نظر سرمایه و ورود و خروج پول به شرکت یا کار جدیدتون  ، در شرایط سختی قرار بگیرید ، دود شدنِ درآمدی که از شغل اولتون به دست میاد، مشکل جدیدی برای شما ایجاد میکنه. پس سعی کنید سوپراستار باشید و برای راه اندازی کسب‌ و کار ، با نهایت سخت‌کوشی و کارآمدی ممکن کار کنید ، طوری کار کنید که رضایت کامل و کافی ای از خودتون داشته باشید .

انقدر وجدانِ کاری به خرج بدید که در ساعات پایانی کار و آخر هفته‌ها صاحب‌کارتون کاری رو به شما نسپره و وقتتون در اختیار خودتون باشه  که به شدت لازمش دارید.

 

برنامه ریزی سرسختانه داشته باشید

یعنی وقتی ساعت کاریِ شغلِ اول  تموم شد، ساعت کاری شغل دوم شروع شه،

حساب کنید که هر روز غروب، برای رسیدگی به استارت اپی که دارید  چند ساعت وقت میزارید و به این عدد 25 تا 50 درصد اضافه کنید.

بعد به این برنامه زمان بندی متعهد باشید و در دفتر مخصوصی اون رو یادداشت کنید  و اگر برنامه‌ شما طوری چیده شده بود که کارتون از 5:30 عصر تا 9 شب روزهای عادی و 8 صبح تا 2 بعدازظهر روزهای تعطیل زمان میبره ، در این ساعت‌ها به جای تلف کردن وقتتون ، به کارتون برسید .

به برنامه‌ ی زمانبندی‌ که برای شغل دومتون انجام دادین ، مثل برنامه‌ ی کاراولتون نگاه کنید  ودر نهایت جدیت سعی کنید برنامتون رو دور نزنید !

زمان بندی صحیح برنامتون رو بعد از حدود یک هفته یاد میگیرید و زمان های خالی طی روزتون رو متوجه میشید و پس از گذشت یک الی دو هفته میتونید بهره وری خیلی بیشتری از انجام کاراتون ایجاد کنید .

شکایت و غر زدن ممنوع

فرض کنید قصد دارید شرکتی در زمینه ‌ی ارائه خدمات مشاوره شغلی یا کاری راه بندازید ، به محض اینکه چند ارباب رجوع برای انجام کارهاشون سراغ شما اومدن ، عصرها و آخر هفته‌های شما پُر میشن .

این چیز بدی که  نیست هیچ، خیلی هم عالیه ! جذب مشتری و ایجاد ارتباط یعنی شروع درامد زایی .

شاید لازم باشه هر روز صبح قبل از شروع شغل اول، کمی زودتر از خواب بیدار شین تا ایمیل‌هاتون رو چک کنید ، مطلع باشید که خیلی جاها مشتری‌ها هستن که ساعت کاری شما رو تعیین می‌کنن .

دست از گله و شکایه بردارید ! به خودتون یادآوری کنید که در اختیار داشتن مشتری‌هایی که دائم باهاتون کار داشته باشن  خیلی هم عالیه ، چون معنیش این میشه که مشتری‌هاتون سرکاری نیستن، بلکه مشتری‌هایی درست و حسابی هستن .

جلوی غُر زدن خودتون رو بگیرید و با خوشحالی هزینه‌ی پیشرفتتون رو پرداخت کنید، هزینه‌ای که بیشتر آدم‌ها حاضر به پراختش نیستن و همین دلیل عدم موفقیت اونهاست ، مثل اون دسته از افراد رفتار نکنید و به خودتون متعهد باشید .

با برنامه ریزی خرج کنید

«اصلا سر از کار این دنیا در نمیارم .هیچ چیزی به اندازه‌ی فقر سخت نیست، اما هیچ چیزی هم بدتر از جستجوی ثروت تحقیر نمیشه !»

شاید اوایلش کمی وسوسه شوید که سودتان را خرج کنید، این طبیعیه ، اما بهتره این کارونکنید . هر مقدار پولی که بدست آوردید رو دوباره داخل کار بندازید واز سودتون برای فراهم کردن زیرساخت کسب‌ وکارتان استفاده کنید (برای چیزهایی که می‌خواهید نه بالکه برای راه اندازی کسب‌ و کار و چیزهایی که لازم دارید). مثلا برید و با سودتون تدارکات و ابزارِ کاری که قبلا اجاره‌ می‌کردید رو بخرید. خرج تبلیغات کارتون کنید یا پس‌انداز کنید تا در مواقعی که درآمدتون فروکش می‌کنه، شکست نخورید !

به سود، به چشم درآمد نگاه نکنید؛ به چشم وسیله‌ای نگاه کنید که میتونید باهاش کسب و کارتونو راه اندازی کنید و یا اینکه گسترش بدین.

بیشتر راجع به زمان رها کردن شغل اول فکر کنید

سخت ‌ترین و گول‌زننده‌ترین بخش کار جایی محسوب میشه که باید تصمیم بگیرید چه موقع می‌خواید کار اولتون  رو رها کنید و 24 ساعته برای کسب و کار خودتون وقت بزارید!

بدترین زمان برای تصمیم‌گیری وقتیه که خسته شدین، استرس دارین، حالتون از کار ثابت و رئیستون بهم می‌خوره و می‌خواین زندگیتون رو از دست اینها پس بگیرید.

اما دست نگه دارید ! به این زودی شغل ثابتتون رو ول نکنید. هر وقت شک داشتید، تصمیم نگیرید.

همیشه روی اعداد تمرکز کنید، نه روی احساسات. وضعیت مالی – هم شخصی و هم مربوط به راه اندازی کسب‌ و کار – تکلیف شما رو مشخص میکنه  که در چه زمانی قید کار اول یا همون کار برای دیگران رو بزنید و کاملا به کسب و کار خودتون بچسبید و براش انرژی بزارید .
[/av_textblock]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *